photo personal 1_zpsvundjqwq.png photo TUTORIAL 1_zpsgq72w7wf.png photo RESEPI 1_zpsa0dfmnkq.png

Resepi Begedil Ayam Cik Jues



Hello guys 😇

Hari ni aku nak share satu resepi dekat hampa . 
Resepi ni resepi my mom . Ada aku ubah sikit . Mana yang aku rasa macam tak kena dengan
tekak aku , aku twist sikit . Sikit ja 😏 . 

Resepi hari ni :
Begedil Ayam Cik Jues
Hasilnya ..... Pam Pam Pam !!! 

 

Lets begin guys 💪

💥 Ni dapat dalam 50 Biji macam tu . Depends on size yang hampa buat . 


Bahan - Bahan :

❶  Kentang ( 7 Biji Size sederhana dipotong 3 )
❷  Isi Ayam ( Dikisar halus )
❸  Tepung Jagung ( 4 Sudu makan )
❹  Garam ( Secukup rasa )
❺  Daun Bawang 
❻  Daun Sup
❼  Bawang Goreng ( 2 Sudu makan )


Cara - Cara :

❶  Panaskan air sehingga mendidih .

 


❷  Bila mendidih air tu , baru masukkan kentang . Potong kentang tu macam dalam gambar okay .
     Kenapa air mendidih baru masukkan kentang ? Sebab nak cepatkan lagi kentang tu empuk . 
     Lain orang lain cara . Ada orang yang masukkan terus kentang bersama dengan air . 



❸  Tunggu sampai kentang tu empuk . Nak tau empuk macam mana . Cucuk dengan garfu .
     Kalau boleh tembus , means dah empuk lah tu . Dah angkat kentang tu , tapiskan jangan 
     bagi basah. Sebabnya takut tak boleh bentukkan begedil . Kopek kulit kentang .

❹  Lenyekkan kentang . 

 

Kalau aku , aku suka lenyekkan dulu kentang ni . Baru aku tumbuk guna batu lesung . Nak bagi lagi lenyek . Tak mau bagi ketul ketul dalam begedil kita . Pindah kentang tu dekat bekas lain .



❺  Kisar isi ayam . Jangan bagi ketul ketul ya . 



❻  Campurkan ayam , daun bawang , daun sup , bawang goreng , tepung jagung , garam dan kentang        dalam satu bekas . 


Gaul sampai sebati ya . 


❼  Dah sebati , bentukkan jadi bola , then penyetkan . Size tu ikut suka hampa lah nak buat besar mana . Kalau aku , aku buat kecik kecik . Lagi sedap nak kunyah . 


❽  Sediakan putih telur . Pukul bagi kembang sikit . Pukul dengan garfu ja . 


❾  Celupkan dalam putih telur tu then goreng hingga keperangan . Angkat .


Siap 😚



No comments:

Post a Comment

♥ 𝒟𝑜𝓃𝓉 𝒻𝑜𝓇𝑔𝑒𝓉 𝓉𝑜 𝓁𝑒𝒶𝓋𝑒 𝓎𝑜𝓊𝓇 𝒻𝑒𝑒𝒹𝒷𝒶𝒸𝓀 ! ♥